Walt Disney heeft zijn omzet en winst vorig kwartaal zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Het entertainmentbedrijf kon het enorme succes van Star Wars: The Force Awakens van een jaar eerder niet evenaren en zag ook de opbrengsten van tv-sportzender ESPN teruglopen.

Disney had eind vorig jaar wel een grote hit met de spin-off Rogue One: A Star Wars Story, maar de populariteit en de opbrengsten van die spin-off haalden het niet bij het succes van de echte Star Wars. De operationele winst van de filmdivisie zakte daardoor met bijna een vijfde, terwijl de omzet met 7 procent terugliep.

Niet lang wakker liggen

The Force Awakens is de zevende film in de hoofdserie van Star Wars-films. Eind dit jaar kan Disney weer vooruitkijken naar een volgende kaskraker, als The Last Jedi in de bioscopen gaat draaien. Maar het feit dat Star Wars zo’n enorme melkkoe is dat Disney niet lang wakker zal liggen van de lagere omzet. 2015 is eerder een uitschieter naar boven geweest dan dat 2016 een keldering laat zien.

De totale omzet van Disney slonk vorig kwartaal met 3 procent tot 14,8 miljard dollar. De nettowinst ging met 14 procent omlaag naar 2,5 miljard dollar. De omzet was daarmee lager dan analisten hadden voorspeld, terwijl de winst meeviel.

Het grootste deel van de omzet haalt Disney uit zijn tv-activiteiten. Daar liepen de resultaten in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar ook achteruit, onder meer doordat reclame-inkomsten afnamen. De rechten voor NBA-basketbal en NFL-football werden daarnaast duurder, terwijl er minder wedstrijden uit de populaire college football-competitie konden worden uitgezonden dan in de laatste maanden van 2015.

De pretparken van het concern draaiden wel beter. In eigen land werden, onder meer door de orkaan Matthew, minder bezoekers getrokken, maar die gaven meer uit dan een jaar eerder. In het buitenland hielp onder meer het nieuwe park in Shanghai Disney vooruit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl